سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی پرینتر سوزنی و مواد مصرفی آن

چاپگر ماتریس نقطه ای یا سوزنی(Dot Matrix Printer)

پرینترهای سوزنی از قدیمی ترین فناوری ها بشمار می‌ آیند که همچنان تولید می‌ شوند. برخی از برندهای بزرگ هنوز آن‌ ها را می سازند، بازاریابی می کنند و از تأمین‌ کنندگان و قطعات پرینترهای سوزنی پشتیبانی می کنند. پرینترهای سوزنی در محیط‌ های تخصصی که چاپ مقرون به صرفه و قیمت پایین ضروری است، بسیار کاربردی هستند. انواع پرینترهای سوزنی عبارت‌ اند از ماتریس نقطه‌ ای، چرخ آفتابگردان و خطی. شما می توانید این چاپگرها را به علت مقاومتشان، هنوز هم در منازل و شرکت ها ببینید. در این چاپگرها، کاراکترها به وسیله ی نقاط کوچکی شکل می گیرند. این نقاط از برخورد سوزن های باریکی به نام  Pin  با  Ribbon  و کاغذ بوجود می آیند. تعداد پین های هدهای ارزان قیمت 9 و نمونه های گران قیمت 18 و یا 24 پین است. مکانیزم موجود در این چاپگرها تقریبا ساده و بدون دردسر است. سرعت چاپ در این نوع از 200 تا 900 کاراکتر در ثانیه می باشد. اما شما باز هم به پنبه برای مسدود کردن گوشتان احتیاج خواهید داشت. البته امروزه چاپگرهای سوزنی به بازار عرضه شده اند که سروصدای آنها بسیار کمتر شده است، اما در هر صورت صدای آنها بیشتر از چاپگرهای جوهر افشان است. چاپگرهای ماتریس نقطه ای یکی از قدیمی ترین انواع چاپگرهایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. چاپ به لطف هد چاپی و مجموعه ای از سوزن های هدایت شده توسط آهن ربا های الکترونیکی انجام می شود. سر در امتداد ورق حرکت می کند، در حالی که سوزن ها از طریق نوار جوهر به کاغذ برخورد می کنند، بنابراین متن چاپ می شود. چاپگرهای ماتریس، با وجود جابجایی تقریباً کامل از زمینه های مختلف، امروزه همچنان در مناطق خاص مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. در انجمن ها، اغلب می توانید این پیام را پیدا کنید: "از کار دستگاه ماتریس بهت زده می شود." در این مقاله به کارکرد چنین دستگاهی پرداخته خواهد شد.

 

مزایای چاپگر ماتریس نقطه ای

اگرچه این فناوری از رده خارج شده است، چاپگرهای ماتریس نقطه ای هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که آن ها دارای مزایای بسیاری در یک منطقه خاص از عملیات هستند.

مهمترین مزیت استفاده از این چاپگرها هزینه کم آن است. قیمت این تجهیزات ده برابر کمتر از چاپگرهای جوهر افشان یا لیزر است.

زمان کارکرد آن به طور قابل توجهی بیشتر از چاپگرهای دیگر است. نوار جوهر به طور ناگهانی خشک نمی شود، این امر همیشه می تواند از قبل دیده شود، زیرا کیفیت متن چاپی شروع به کم رنگ شدن می کند. هنگامی که دیگر فرصتی برای شارژ کارتریج وجود ندارد ، سایر دستگاه ها ممکن است در لحظه ای نامناسب خاموش شوند.

هر نوع کاغذ شما می توانید نه تنها روی کاغذ مخصوصی که مخصوص مدل های دیگر است چاپ کنید.

مقاومت متن چاپ شده در برابر آلودگی و آب.

این دستگاه چاپ کپی کردن را فراهم می کند، که به شما امکان می دهد به سرعت متن مشابه یکسان را تکثیر کنید.

با وجود مزایای زیاد، این تجهیزات معایبی نیز دارد که باعث می شود دستگاه در موارد خاص غیرقابل استفاده شود.

 

پرینترهای ماتریس نقطه ای

فناوری پشت پرینترهای ماتریس نقطه ای کاملاً ساده است. کاغذ در مقابل درام پرس می شود (استوانه ی پلاستیکی) و با جلو رفتن کار چاپ (پرینت) متناوباً به جلو کشیده می شود. هد پرینت که به‌صورت الکترومغناطیسی جلو برده می شود، میان کاغذ حرکت می کند و به ریبون پرینتر که بین کاغذ و سوزن هد پرینت واقع شده است، ضربه می زند. برخورد هد پرینت به ریبون پرینتر، نقاط جوهر را روی کاغذ حک می کند و نویسه‌ های قابل خواندن توسط انسان شکل می گیرند. پرینترهای ماتریس نقطه‌ ای از نظر وضوح چاپ و کیفیت کلی بسته هد پرینت های 9 یا 24 اینچی متفاوت هستند. هرچه سوزن بیشتری در هر اینچ باشد، وضوح چاپ بالاتر است. غالب پرینترهای ماتریس نقطه‌ ای از حداکثر وضوح تقریباً 240 dpi (نقطه در هر اینچ) برخوردارند. درحالی‌که این وضوح به‌اندازه‌ی پرینترهای لیزری یا جوهرافشان بالا نیست، یکی از مزایای متمایز پرینتر ماتریس نقطه ای(یا هر فرم ضربه‌ای) بشمار می‌ آید. چون هد پرینت باید برای انتقال جوهر از ریبون روی صفحه به سطح کاغذ با نیروی کافی ضربه بزند، ایده آل محیط‌هایی است که کپی های کاربنی را با استفاده از اسناد چند قسمتی تولید می کنند. این اسناد حاوی کربن(یا سایر مواد حساس به فشار) در سطح زیرین هستند و با اعمال فشار یک نشانه را روی ورق زیرین خلق می کنند. خرده فروش ها و کسب‌ و کارهای کوچک غالباً از کپی‌ های کربنی در قالب رسید یا صورتحساب فروش استفاده می کنند.


مواد مصرفی پرینتر سوزنی

هزینه های ماده  مصرفی پرینترهای سوزنی از همه ی انواع پرینتر ها پایین تر است. ریبون های جوهر و کاغذ نخستین هزینه‌ های پرداخت‌ شده برای پرینترهای سوزنی هستند. برخی از پرینترهای سوزنی(معمولاً ماتریس نقطه‌ای و خطی) به کاغذ تراکتورید نیاز دارند و لذا هزینه ی عملیات تا اندازه‌ ای بالا می رود.


ویژگی‌های مهم یک پرینتر ماتریس سوزنی که هنگام خرید، برای کاربر مهم است به ‌طور خلاصه عبارتند از:

  • تعداد سوزن: چاپگرهای موجود 9 ویا 24سوزن دارند هرچه تعداد سوزن‌ها بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر و بالاتر خواهد بود.
  • سرعت: سرعت یک چاپگر برای دومدLQ و درفت(Draft) محاسبه و مقایسه می‌شود. هرچه سرعت در این دومد بیشتر باشد، سرعت چاپگر بالاتر خواهد بود.
  • عرض کاغذ چاپ: برای کاربردهای مختلف، کاغذهای با عرض متفاوت مورد نیاز است. عرض استاندار کاغذهای مورد استفادة پرینترها می‌تواند، 80، 100 و132 ستون باشد که بسته به کاربردتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.
  • نحوه تغذیه کاغذ: یک پرینتر می‌تواند از دو نوع کاغذ (تک برگ یا کاغذ پیوسته کامپیوتری) استفاده کند. کاغذهای تک برگ از طریق کاست و کاغذهای پیوسته از طریق تراکتور در پرینتر قرار می‌گیرند.
  • پایانه ورودی اطلاعات: درگاه رابط پرینتر به کامپیوتر می‌تواند یا سریال یا موازی باشد (در مواردی نیز هردو تا می‌تواند وجود داشته باشند). اغلب پرینترهای فعلی درگاه موازی 25 پین دارند. البته نوع USB آن نیز وجود دارد.
  • نوع پرینتر: یک پرینتر می‌تواند یا به صورت تک رنگ یا رنگی یا هردو چاپ نماید. در بعضی از چاپگرها، قابلیت چاپ رنگی وجود دارد ولی بالفعل نیست و برای به فعل درآوردن آن، باید IC یا بورد رنگی آن را از بازار تهیه و در آن نصب نمایید مانند 300Epson LQ
  • تعداد فونت داخلی: تعداد فونت‌های تعریف شده داخلی جهت استفادة کاربران از پارامترهای دیگر انتخاب پرینتر است. هرچه تعداد این فونت‌ها بیشتر باشد، پرینتر بهتر است.
  • عمر مواد مصرفی: یکی از پارامترهای مهم، میزان عمر مفید مواد مصرفی در پرینتر است که هرچه این میزان بیشتر باشد، پرینتر بهتر خواهد بود.
  • حافظه:مقدار حافظه، تاثیر زیادی در سرعت چاپ و آزادسازی کامپیوتر دارد. هرچه این مقدار بیشتر باشد، پرینتر بهتر است.
  • دقت چاپ: مهم‌ترین پارامتر در انتخاب پرینتر، میزان دقت چاپ است که هرچه بالاتر باشد، کیفیت چاپ بهتر بود.