سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد مصرفی مناسب چاپگر کارت پی وی سی

آشنایی با اصلی‌ترین مواد مصرفی پرینتر کارت ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که به خریداران پرینتر چاپ کارت PVC کمک می‌کند و آن ها را در مسیر تهیه مواد مصرفی مناسب هدایت می‌کند. در واقع، خریدار می‌داند که چاپگر مورد نظر او نیاز به چه تجهیزاتی دارد و این تجهیزات به چه شکلی عمل می‌کنند. زیرا به همان اندازه که انتخاب پرینتر چاپ کارت PVC از حساسیت بالایی برخوردار است، خرید مواد مصرفی آن نیز برای خریداران مهم است. دسته بندی چاپگر کارت پی وی سی بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌گیرد که در برخی از آن ها بر اساس چاپ حرارتی انجام گرفته و برخی نیز چاپ مستقیم و غیرمستقیم را در نظر دارند. در هر صورت، آشنایی با تکنولوژی چاپ در پرینتر کارت PVC به ما این امکان را می‌دهد که مواد مصرفی را به شکل مناسبی انتخاب کنیم و بین گزینه‌های مختلف، قضاوت مناسبی داشته باشیم. بنابراین در این مطلب ابتدا انواع چاپگر کارت PVC از لحاظ روش چاپ را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس به معرفی اصلی‌ترین مواد مصرفی کارت پرینترها خواهیم پرداخت.

 

تکنولوژی استفاده شده در کارت پرینتر pvc

عملکرد دستگاه چاپگر کارت پی وی سی شامل قرار دادن لایه‌های رنگی بر روی بدنه پلاستیکی و تغییر در ساختار آن است. به همین دلیل همه دستگاه‌های تولید شده در سطح دنیا را می‌توانیم در دو دسته کلی چاپ با تکنولوژی مستقیم و چاپ با تکنولوژی غیر مستقیم قرار دهید. با توجه به خصوصیات ذاتی هر کدام از این روش‌ها معمولاً انتخاب بین آنها به هدف نهایی ما در استفاده از کارت پرینتر pvc بستگی دارد:

  • چاپگر کارت با تکنولوژی چاپ مستقیم

در  روش چاپ مستقیم  بین هد دستگاه و سطح کارت به صورت مستقیم تماس وجود دارد و طرح تصویر کارت مستقیماً از روی ریبون بر روی pvc کشیده می‌شود. این فرآیند باعث ساده شدن عملیات چاپ کارت pvc و در نتیجه کاهش هزینه‌های چاپ کارت در این پرینترها می‌شود.

  • چاپگر کارت با تکنولوژی چاپ غیر مستقیم 

درجریان چاپ کارت پی وی سی با استفاده از  تکنولوژی غیرمستقیم  ارتباط مستقیم بین هد دستگاه و کارت وجود ندارد و در آنها از یک فیلم نازک برای چاپ استفاده می‌شود. روال کار در این تکنولوژی به این صورت است که ابتدا طرح مورد نظر از روی ریبون بر روی یک فیلم چاپ شده و سپس از فیلم به سطح کارت انتقال داده می‌شود.

 

سایر مواد مصرفی پرینتر کارت ها

ریبون چاپگر کارت PVC

ریبون به عنوان منبع اصلی تأمین کننده جوهر دستگاه چاپ کارت پی وی سی شناخته می‌شود که بر روی آن پنل های رنگی قرار گرفته و ترکیب شدن این پنل های رنگی باعث ایجاد چاپ بر روی کارت پی وی سی می‌شود. زمانی که ریبون ها در زیر هد پرینتر کارت پی وی سی قرار می‌گیرند رنگ‌های آن‌ها به هم ترکیب شده و گزینه‌های رنگی مختلفی را فراهم می‌آورند. ریبون ها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها به ریبون های حرارتی هستند. نحوه انتقال جوهر در ریبون‌های حرارتی بدین صورت است که حرارت به طور مستقیم به پشت ریبون انتقال داده شده و این حرارت به مرور زمان باعث رساندن جوهر به سطح کارت پی وی سی می‌شود. پنل های ریبون ها به رنگ‌های مختلف مانند رنگ زرد (Yellow)، رنگ قرمز یا ارغوانی (Magenta)، رنگ آبی یا فیروزه‌ای (Cyan)، و پنل مشکی (Black) تقسیم‌بندی می‌شود. ریبون های رنگی تنوع رنگی بیشتری دارند اما ریبون های تک رنگ مانند ریبن مشکی و ریبون طلایی برای چاپ دو رنگ هستند و به عنوان محصولات اقتصادی شناخته می‌شوند.

فیلم چاپگر کارت

پرینترهای کارت پی وی سی با تکنولوژی چاپ غیر مستقیم برای انتقال طرح مورد نظر خود نیاز به یک لایه واسطه دارند که از یک نوار شفاف تشکیل شده است. وظیفه فیلم گرفتن تصویر از روی هد و سپس انتقال آن به سطح کارت است. روش چاپ تصویر در این فیلم‌ها به صورت معکوس بوده و معمولاً کیفیت چاپ بالایی مانند کیفیت چاپ کارت بانکی را از خود ارائه می‌دهند. هر چه کیفیت کار فیلم بالاتر و مناسب‌تر باشد، نحوه انتقال طرح چاپ به شکل مناسب‌تری انجام می‌گیرد و این می‌تواند مهمترین تأثیر آن بر کیفیت باشد. جالب است بدانید که شرکت‌های تولید کننده پرینترهای کارت PVC، در این مورد نیز حساسیت به خرج داده و هر کدام از آنها برای محصولات خود، یک فیلم چاپگر طراحی کرده‌اند. پس مسئله انتخاب فیلم پرینتر کارت PVC و به کار بردن آن در مورد یک دستگاه استاندارد باید در اولویت خریداران قرار گیرد.

لمینیت

یکی دیگر از مواد مصرفی پرینترهای چاپ کارت PVC، لمینیت است که باعث می‌شود دستگاه مورد نظر نیز یک بخش لمینیتور داشته باشد یا برای کارت PVC از دستگاه لمینیتور استفاده شود. لمینیت یک لایه نازک و شفاف پلاستیک مانند است که به کمک حرارت یا سایر روش‌ها بر روی کارت PVC کشیده می‌شود و از این طریق طول عمر کارت را افزایش می‌دهد. البته ماده PVC به خودی خود در برابر شرایط خورنده و فشار، مقاومت بالایی دارد، اما باید بپذیریم که لایه لمینت می‌تواند طول عمر نوشته و طرح کارت را افزایش دهد. لمینیتور پرینتر کارت PVC یک ابزار اضافی قابل نصب بر روی دستگاه است که دستور فرایند لمینیت را از دستگاه کامپیوتر دریافت کرده و با کمک عملیات حرارتی و چسب، پوشش نازک بر روی کارت PVC ایجاد می‌کند. انتخاب لمینیتور با توجه به نوع دستگاه و همچنین نوع کارت پی وی سی انجام می‌گیرد. به عنوان مثال، در مورد برخی از کارت‌ها که دارای تراشه هستند، امکان استفاده از لمینیت وجود ندارد و خریدار دستگاه باید این نکات را در نظر داشته باشد.

ماژول 

ماژول یک قطعه اضافی است که به پرینتر کارت pvc اضافه می‌شود و یک قابلیت اضافی در آن به وجود می‌آورد. ماژول‌ها برای دستگاه‌هایی که چندان گران قیمت نیستند و کاربردهای آنها محدود است بهترین انتخاب ممکن است و باعث تقویت دستگاه می‌شود. در ضمن کسانی که توانایی پرداخت قیمت کارت پرینتر پی وی سی را ندارند می‌توانند از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پرینتر استفاده کنند و نیازی به ماژول ندارند.

کیت تمیز کننده

 

بدون شک پرینتر شما مربوط به هر برندی که باشد و برای کار بر روی هر محصول ای طراحی شده باشد، همراه با آن یک کیت تمیز کننده داده می‌شود تا وظیفه نگهداری و تمیز کردن بخش‌های مختلف را به کمک آن انجام دهید. نقش کیت تمیز کننده درپرینترهای کارت PVC بسیار مهم است و می‌توان ادعا کرد که طول عمر دستگاه با نحوه استفاده از این ابزارها گره خورده است.