سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی پرینترهای لیزری و مواد مصرفی مناسب

پرینتر لیزری چیست؟

پرینتر لیزری بروزترین نوع از چاپگرهاست؛ این مدل پرینتر پس از چاپگر های جوهر افشان وارد بازار شده و معایب چاپگر های جوهر افشان را برطرف نموده است. شاید برای شما قابل تصور نباشد اما چاپگر لیزری، به طور شگفت انگیزی با استفاده از الکتریسیته ساکن و پرتو نور عمل چاپ را انجام می‌دهد؛ این چاپگر از ترکیب لوازمی مانند درام، فیلم فیوزینگ و تونر تشکیل شده و با ساختار مهندسی خود ، امکان چاپ دقیق را برای مصرف کنندگان خود فراهم آورده است. درام پرینتر یک قطعه حساس به نور است که در هنگام چاپ شروع به چرخش می‌کند و با استفاده از الکتریسیته ساکن شارژ شده و پس از تابش لیزر، الگوی چاپ روی قسمت های شارژ شده درام مشخص می‌شود؛ فیلم فیوزینگ کاغذ را گرم کرده و با این کار جوهر تونر بر روی کاغذ مورد نظر می‌چسبد و از این طریق، الگوی تعیین شده را بر روی کاغذ چاپ می‌کند. اولین چاپگر لیزری با کمی تغییر از روی دستگاه فتوکپی ساخته شد؛ این نوع چاپگر ها تقریبا عملکرد مشابهی با دستگاه های فتوکپی دارد؛ با این تفاوت که در پرینتر لیزری هیچ متن اولیه‌ای وجود ندارد و چاپگر داده‌های ذخیره شده در کامپیوتر را به کلمات و تصاویر تبدیل می‌کند و با استفاده از پرتو های لیزر، نگاشت جوهر را روی کاغذ کنترل کرده و حاصل را نمایش می‌دهد.


مخترع پرینترهای لیزری کیست؟

تا اوایل دهه 1980، به ندرت کسی پیدا می شد که یک کامپیوتر شخصی و یا کامپیوتر دفتری داشته باشد. چند نفری بودند که اقدام به چاپ با استفاده از چاپگرهای ماتریسی (سوزنی) می کردند. این دستگاه های نسبتا کُند، خش خش خاص و وحشتناکی ایجاد می کردند که در اثر استفاده آنها از شبکه ای متشکل از سوزن های بسیار ریز فلزی ایجاد می شد که روی یک ریبون جوهری کشیده می شدند تا شکل حروف، اعداد و نمادها را روی صفحه ایجاد کنند. آنها هر یک از کاراکترها را به صورت جداگانه، خط به خط، و با سرعتی معمولی در حدود 80 کاراکتر (برابر با یک خط متنی) در هر ثانیه چاپ می کند، بنابراین چاپ یک صفحه در حدود یک دقیقه زمان می برد.

اگرچه این دستگاه در مقایسه با چاپگرهای لیزری مدرن امروزی کند به نظر می رسند، اما سرعت آنها خیلی سریع تر از چیزی بود که اکثر مردم می توانند حروف را کنار هم بچینند و به سبک ماشین های تحریر قدیمی چیزی را منتشر کنند (دستگاه های چاپی که به وسیله صفحه کلیدهای مکانیکی و یا الکتریکی کار می کردند و قبل از آنکه کامپیوترهای مقرون به صرفه باعث منسوخ شدن آنها شوند، برای نوشتن نامه در دفاتر مورد استفاده قرار می گرفتند).

هنوز هم گاهی اوقات می توانید صورت حساب ها و برچسب های آدرسی را که به وسیله ماتریس های نقطه ای چاپ شده اند را ببینید؛ همیشه می توانید آنها را از چاپ های دیگر تشخیص دهید، چرا که آن چاپ نسبتا خام است و از نقطه های بسیار قابل مشاهده ای استفاده می کند. در اواسط دهه 1980، و با رواج یافتن کامپیوترها در کسب و کارهای کوچک، مردم نیاز به دستگاه هایی پیدا کردند که بتوانند نامه ها و گزارش ها را به سرعت چاپگرهای ماتریسی تکثیر کند، اما باید کیفیت چاپ آنها مشابه همان کیفیتی باشد که از ماشین تحریرهای قدیمی حاصل می شد. مسیر برای چاپگر های لیزری گشوده شد!

خوشبختانه، تکنولوژی پرینترهای لیزری در حال توسعه بوده و آنها اولین بار در اواخر دهه 1960 و توسط گری استارکودر در شرکت زیراکس توسعه داده شده بود، که مبنای کار او، دستگاه های فتوکپی بود که شرکت موفق زیراکس آنها را تولید می کرد. تا اواسط دهه 1970، زیراکس یک چاپگر لیزری تجاری تولید می کرد که دستگاه های فتوکپی اصلاح شده بودند که تصاویر را با استفاده از یک لیزر رسم می کردند. این دستگاه ها دوور نامیده میشد، که می توانست حدود 60 صفحه را در عرض یک دقیقه (یک صفحه در هر ثانیه) کپی کند و به فروش شگفت انگیز 300000 دلار دست یافت.


انواع چاپگر های لیزری:

چاپگرهای لیزری بر اساس کاربرد و قابلیت هایی ک دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند ،اگر بخواهیم انواع چاپگرهای لیزری را بر اساس قابلیت و نوع چاپ آن ها طبقه بندی کنیم باید بگوییم پرینترهای لیزری به دو دسته رنگی و تک رنگ تقسیم می شوند.

  • پرینتر های لیزری تک رنگ برای چاپ نیاز به کارتریج مشکی و پرینترهای لیزری رنگی علاوه بر مشکی از 3 رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز بهره می برند.
  • اگر پرینترهای لیزری را بر اساس کاربرد تحلیل کنیم باید آن هارا به تک کاره و چندکاره تقسیم کنیم.
  • پرینترهای لیزری تک کاره تنها قابلیت چاپ اسناد و تصاویر را دارند و این در حالیست که پرینترهای لیزری چندکاره علاوه بر چاپ توانایی کپی ، فکس و حتی اسکن را نیز دارند.

 

مواد مصرفی چاپگر لیزری(تونر پرینتر لیزری یا کارتریج):
کارتریج منبع تامین رنگ پرینتر بوده و تونر یا جوهر درون این منبع قرار می گیرد به عبارتی ماده ای که پرینتر برای چاپ اسناد و عکس ها از ان استفاده می کند درون این منبع قرار دارد. کاتریج بسته به نوع پرینتری که انتخاب می کنید به دو دسته جوهری و لیزری تقسیم می شود.
چیپست قطعه ای مشترک در کارتریج های لیزری و جوهری بوده و عامل ارتباط کارتریج های لیزری و جوهری بوده و عامل ارتباط کارتریج با پرینتر است و با اتصال این دو بهم فرایند چاپ را ممکن می کند همچنین این قطعه وظیفه دارد میزان تونر باقی مانده درون کارتریج را به شما گزارش دهد.
 در داخل کاتریج پودری فشرده شده از جنس پلی استر قرار دارد این پودر برای ثبات روی کاغذ به گرما نیاز دارد به همین دلیل است که اسناد و متون چاپ شده از پرینتر لیزری گرم هستند هم چنین کاتریج تونر نباید در معرض رطوبت و نور اتاب قرار بگیرد.


مزایای پرینتر لیزری:
  • کارتریج های تونر به نسبت کارتریج های جوهری از ظرفیت و عمری بیشتری برخوردر هستند.
  • سرعت چاپ در دقیقه پرینترهای لیزری بیش تر و سریع تر از پرینترهای جوهرافشان است.
  • قیمت خرید ملزومات و مواد مصرفی پرینتر لیزری بسیار ارزان تر از پرینتر جوهری است.
  • چاپ اسناد و متون در پرینترهای لیزری از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • تونرهای پرینتر لیزری قابلیت شارژ کارتریج دارند.